Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute

Bloesemroute Haspengouw

Startpunt: Heers, Haspengouw, provincie Limburg (B), Dienst Info-Toerisme, Paardskerkhofstraat 20

42.6 km
3.5 uur
heuvelachtig
lus
2 weetjes

Situering

Een stukje authentiek Haspengouw. In het zuiden van Limburg. Vooral gekend voor zijn fruit. Het glooiende landschap is uitstekend om aan fruitteelt en wijnbouw te doen. Een plek om helemaal tot rust te komen en toch alle hoekjes en kantjes te verkennen. Van de beekvalleien tot de heuvels, van de fruitboomgaarden tot de holle wegen.

In april ligt deze fietsroute in de schaduw van de fruitbloesems. Eerst bloeien de kersenbomen, dan de perenbomen en ten slotte de appelbomen met hun roze bloesems. Het fruitige Haspengouw staat echter het hele jaar door garant voor prachtige landschappen. Deze streek kent ook een heel rijk verleden die hiervan enkele sporen heeft nagelaten.

Bron: Fietskaart Limburg

Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute

Beoordeling

De afstand van de fietsroute tot het dichtstbijzijnde treinstation is 5,5 km. Limburg heeft een dun spoor-netwerk. Dat heeft zijn voordelen tijdens het fietsen, maar is een nadeel voor wie met de trein naar deze regio wil komen. Een heuvelachtige regio met zeer veel, mooie en rustige fietspaden. We fietsen hoofdzakelijk langs auto-arme landbouwweggetjes. Voor velen zal een e-bike geen luxe zijn. Het glooiend landschap heeft dan weer het voordeel van de schitterende panorama’s.

Deze uitdagende fietsroute verdient beslist een 5* tijdens de bloesemperiode, maar ook doorheen het jaar zijn 4* zeker terecht.

Zoek je de betekenis van de sterretjes?
Je vindt de uitleg bij de informatie over de fietsblog op de homepagina.

Beleving:
Bereikbaarheid:
Veiligheid:
Parcours:
heuvelachtig
Stuurvaardigheid:
makkelijk

Totaal:

PLUSPUNTEN

  • De bloesempracht tijdens de bloeiperiode van de fruitbomen
  • Mooie landschappen
  • Romeinse tumuli (Twee Tommen)
  • Versterkte vierkantshoeves
  • Het ruim aanbod aan logies

MINPUNTEN

  • We vonden geen oplaadpunten voor e-bikes
  • Weinig horeca langs de fietsroute
Waar kun je starten

Waar kun je starten

Heers is een mooi vertrekpunt en een goede uitvalsbasis voor meerdere fietsroutes in de streek. Je kan vertrekken bij het Infopunt, maar de kans is groot dat je, net als wij, vertrekt aan je logeeradres. Wij logeerden in de B&B van het Wijndomein Marsnil in Batsheers tussen knooppunten 165 en 160. Ook Borlo is een goede keuze als vertrekplaats voor deze fietsroute.

Treinstation
Het dichtstbijzijnde station is dat van Landen op de lijn L36 van Brussel naar Luik. Van Landen tot Niel-bij-Sint-Truiden, tussen de knooppunten 183 en 511, is het 5,5 km fietsen. Het station van Waremme langs dezelfde lijn ligt op 6km van knooppunt 181. Van het station Sint-Truiden op de lijn L21, van Hasselt naar Landen, tot knooppunt 167 is het 6,7km fietsen. In het GPX-bestand met waypoints (Garmin-gebruikers) zijn ook de routes vanaf deze stations opgenomen.
Parkeergelegenheid
Bij het Infopunt Toerisme in Heers vind je parkeerplaats. Je fietst dan richting knooppunt 160. Je moet daarvoor de steenweg N3 oversteken. Op het T-kruispunt sla je rechtsaf. In Borlo, tegenover het oorlogsmuseum en de b&b , tussen de knooppunten 182-183, zijn er ook enkele parkeerplaatsen.

Haspengouwse bloesempracht

Vertrek je aan het Infopunt dan moet je eerst de gewestweg over. De N3 tussen Sint-Truiden en Heers is ook gekend als de “Chaussée d’Amour”. Langs deze weg werden enkele buitenopnames gemaakt voor de gelijknamige dramareeks die in 2016 op het Vlaamse scherm te zien was.

Wij zijn hier om ander moois te zien en duiken al bij knooppunt 160 de Haspengouwse bloesempracht in. Of is het vliegen, want stevig dalend gaat het richting de vallei van de Herk en het natuurreservaat Overbroek.

Bij het natuurreservaat Overbroek, een moerasrijk gebied met opborrelend water en rijke kalkhoudende weilanden, snijdt de Herk diep in het landschap. Op de zachte linkeroever ligt het dorpje Gelinden. Op de andere oever ontstond er een steile helling: het Land van Zuyl. Hier komen geologische lagen aan de oppervlakte, waarvan de “Mergels van Gelinden” de bekendste is.

Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute, Land van Zuyl

Graafschap Loon

Het graafschap Loon was een historisch graafschap in het Heilige Roomse Rijk. Omstreeks 1020 omvatte het slechts de streek van Borgloon, maar tegen 1200 strekte het zich uit over een groot deel van het huidige Belgisch Limburg. In feite had Belgisch Limburg de naam Loon moeten dragen. Vanaf 1366 was het graafschap in personele unie met het prinsbisdom Luik, maar het bleef een eigen politieke entiteit tot de Franse tijd. Loon verzette zich tegen het Huis Bourgondië en kwam nooit in de Bourgondische Kreits. Pas onder revolutionair Frankrijk werd Loon in 1794 op politiek vlak verenigd met de Nederlanden. Bron: Wikipedia

historisch historisch

Panorama's met verre kerktorentjes

Gelinden ligt op 7 km van Sint-Truiden. Wanneer we het kerkje van Sint-Quintinus (Sint-Kwinten of Saint-Quentin) voorbij zijn en we richting Saffraanberg fietsen -nu een militaire campus- gaat ons pad tijdelijk opwaarts en rijden we opnieuw volop tussen de bloeiende fruitboomgaarden. De panorama’s met de verre kerktorentjes zijn prachtig.

We zakken naar het valleigebied van de Melsterbeek, een beekje dat we in Mielen-boven-Aalst oversteken richting Muizen waar de Cincindriabeek stroomt. Stroomopwaarts, net voor het dorpscentrum van Borlo, levert deze beek al sinds de 11de eeuw het water voor de vorige eeuw gerestaureerde watermolen. Het waterrad en het sluiswerk zijn wel verdwenen. De aftakking van de beek werd drooggelegd. Om de molen te zien moeten we heel even de route verlaten, waar de Molenstraat in de Nieuwstraat uitkomt.

Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute, Engelmanshoven Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute, Buvingen Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute, Muizen, Damshoeve

Limburg

Limburg is een klein vestingstadje dat in de loop der eeuwen het hoofd bood aan elf belegeringen en acht branden. De pest kwam zes keer langs. De grootste vernietiging voltrok zich in 1675 toen Lodewijk XIV door deze streek trok. Hij zorgde ervoor dat op de kerk na, de meeste gebouwen van daarna dateren. Een lindeboom uit 1731 is zonder twijfel de oudste nog levende bewoner.

Van hieruit werd het half Dietse, half Waalse hertogdom Limburg bestuurd, grofweg geprangd tussen het prinsbisdom Luik en het hertogdom Gulik, met als belangrijkste steden Eupen en Limburg. Tijdens de slag van Woeringen (1288) veroverde Jan I van Brabant dit hertogdom dat voortaan in een personele unie bij Brabant werd gevoegd. Tussen 1404 en 1430 gingen Brabant en Limburg op in het Bourgondische rijk en ging het later deel uitmaken van de Spaanse Nederlanden.

Het is dit kleine stadje dat zijn naam heeft gegeven aan de Belgische en de Nederlandse provincie Limburg. Een historische vergissing van formaat, die we te danken hebben aan Willem I. Bij de oprichting van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in 1815 wilde de vorst maar wat graag ook de eeuwenoude titel van hertog van Limburg dragen. Dat het stadje Limburg en de streek errond deel werden van de provincie Luik, leek Willem niet te deren. Hij transplanteerde de oude naam simpelweg naar een andere plek. Bijgevolg heeft zowel Belgisch als Nederlands Limburg geen enkele historische band met het échte Limburg. Pas met de verschuivingen die gepaard gingen met de vastlegging van de taalgrens in 1962, ontstond een piepkleine overlap. De niet eens duizend inwoners van Teuven en Remersdaal mogen zichzelf historische Limburgers noemen. Bron: Bart Van Loo, Het Nieuwsblad 10 april 2021

historisch historisch

Romeinse Twee Tommen

Het rustige Borlo werd in 1944 door de Amerikaanse bevrijders gebruikt als rustplaats tijdens het Ardennenoffensief. Wat door de soldaten achtergelaten werd, kan je terugvinden in het oorlogsmuseum “Winter 1944”, een annex van de B&B Pachthof.

Van de Cincindriabeek gaat het over de heuvel naar de Molenbeek die we oversteken in Niel-bij-Sint-Truiden. Tussen de knooppunten 511 en 510 komen we langs twee Romeinse grafheuvels uit de 2de eeuw, gekend als de Twee Tommen; twee nog goed bewaarde tumuli langs een verdwenen heerweg. De meeste tumuli werden opgericht voor een persoon die tot de invloedrijke sociale klasse behoorde.

Knooppunt 510 is een keerpunt. Letterlijk keren we ons noordwaarts. We flirten met de taalgrens die we tweemaal overschrijden en we volgen de Taalgrensroute voor de laatste veertien kilometer van onze Haspengouwse Bloesemroute.

Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Borlo, Winter 1944, Pachthof Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute, Twee Tommen, Gingelom Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute, Twee Tommen, Gingelom Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute, Twee Tommen, Gingelom

Wiegende akkerlanden

De knooppunten sturen ons langs de dreef van het voormalige Kasteel van Bovelingen, een waterburcht in Maaslandse stijl (18de eeuw) waarvan alleen nog de kasteelhoeve en de ‘recente’ dienstgebouwen zijn overgebleven. Het kasteel heeft een stormachtige geschiedenis achter de rug en heeft de gevolgen van een zware brand in 1947 niet overleefd. De omgeving van het kasteel en vooral dan de brede dreef geven ons nog een glimp van hoe het hier ooit moet zijn geweest.

Nog een laatste keer worden we omarmd door de open vlaktes en de weidse akkerlanden die in de zomer wiegen op het ritme van de wind. Voorbij de Donjon en de Sint-Stefanuskerk van Batsheers, de laatste bloesems en nog één keer gluren naar de Chausséée d’Amour, komen we terug in Heers waar enkele leuke dorpscafeetjes ons uitnodigen nog wat na te genieten van onze fleurige rit. En waarom niet starten met heerlijk natuurzuiver appelsap van Domein Marsnil?

Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Batsheers Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Batsheers Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Batsheers Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Bloesemroute, appelsap, domein Marsnil Fietsroute, fietsblog, fietsparadijs, Limburg, Haspengouw, Binkbier

PRAKTISCH

  • Wil je in april de bloesems zien, raadpleeg dan de bloesemmeter op visitlimburg.be
  • Café De Bascule in Mielen-boven-Aalst is gesloten op maandag
  • Logeren kan ondermeer in Batsheers in "B&B Domein Marsnil"; in Borlo in "B&B Het Maanhof" of "B&B Het Pachthof"; in Hoepertingen in "B&B Het Zoete Zijn"; in Aalst bij Sint-Truiden in "B&B Rikkeshoeve"; in Niel-bij-Sint-Truiden in "B&B Schoon Goed"; in Vorsen in "B&B Hoeve Jadoul"

FOTOGALERIJ

deel deze fietsroute