Brouwerij Palm
De geschiedenis van Brouwerij Palm gaat terug tot 1525. Het was echter Arthur Van Roy, telg van het brouwersgeslacht uit Wieze, die gehuwd was met de dochter van de Brouwerij De Hoorn zoals die toen nog heette, die in 1908 startte met de industriële ontwikkeling van de brouwerij. In 1914 werd de brouwerij bij een bombardement bijna volledig vernield. Tijdens de heropbouw kon er niet geïnvesteerd worden in ‘koudetechnologie’, noodzakelijk voor het brouwen van het in opgang zijnde nieuwe biertype, pils van lage gisting. De brouwerij bleef daarom noodgedwongen hogegistingsbier brouwen. In 1929 gaf Arthur Van Roy zijn ‘Spéciale Belge’ de merknaam ‘Spéciale Palm’ als teken van overwinning van hogegistingsbier op het laaggistende pilsbier. Hij was er vast van overtuigd dat zijn ‘Spéciale Palm’ meer aroma en smaak te bieden had dan pils.
In de volksmond wordt Brouwerij De Hoorn steeds vaker de brouwerij van de Palm genoemd. In 1974 verandert ze dan ook haar naam in Brouwerij Palm. In 1980 verschijnt het Belgische trekpaard als logo op het etiket. Het symboliseert niet alleen de Brabantse herkomst van Palm, maar illustreert ook hoe het beste uit de natuur wordt gehaald door traditie en selectie. In 1998 wordt brouwerij Rosenbach overgenomen en blijft men volop inzetten op authentieke rasbieren, op innovatie en op export. In 2014 wordt Palm Breweries omgedoopt tot Palm Belgian Craft Brewers. Om te experimenteren met nieuwe combinaties kruiden, hop, fruit en hout wordt een micro-brouwerij ingericht, die uit erkentelijkheid voor het verleden De Hoorn wordt genoemd. Op 10 mei 2016 verwerft De Nederlandse brouwersfamilie Swinkels Palm Belgian Craft Brewers. (Bron: Palm.be)