PLUSPUNTEN
- Langs de Noordzeekust (Wattensee)
- Langs het Nordgeorgsfehnkanaal en het Ems-Jadekanaal
- Steden zoals Neustadtgödens, Dangast, Westerstede, Wiesmoor, Carolinensiel, Jever
- De mooie picknickplaatsen
Ostfriesland behoort niet tot Nederland, maar maakt deel uit van de Duitse deelstaat Nedersaksen. Deze tocht wordt gekenmerkt door een maritiem kustlandschap. Het Oost-Friese landschap is de oostelijke voortzetting van de laaggelegen Groningse polders. Nauwelijks enkele meters boven zeeniveau heeft ook Oost-Friesland eeuwenlang strijd moeten leveren tegen overstromingen. Hoge brede dijken beschermen nu het achterland, maar dat bleek niet voldoende. Rivieren en wateringen in het achterland moeten hun overtollig water in zee kwijt kunnen. De oplossing zijn “sielen”, dijksluizen die bij laagtij rivierwater in zee lozen en ook boten versassen.
We dwalen door natuurlijke heidevelden landinwaarts en komen onderweg langs verschillende havens, waterburchten en enkele curiosa. De gehele Tour de Fries is bewegwijzerd met het driekleurige bord (paars-geel-groen) met opschrift Tour de Fries.
Bron: Ostfriesland Tourismus
De Tour de Fries is een zesdaagse fietslus die wij in vier dagen fietsten. De info die we vooraf lazen deed ons veel verwachten van deze route. Toch is dit een route zonder echte hoogtepunten, zonder momenten van “Überraschung”. Het is heel mooi fietsen in deze regio, ook al zijn veel fietspaden van een lage kwaliteit. Het is er ook rustig en veilig fietsen. Deze fietsbeleving is dan ook de voornaamste reden om deze route te fietsen. In de info staan belevingen te lezen waar een fietser weinig boodschap aan heeft. Lange wandelingen in de bossen of bezoeken aan musea en kastelen passen meestal niet binnen het reisschema van de fietser. Die moet het hebben van een mooi fietsdecor, een leuk terras of bijzondere ontmoetingen. En die zijn er amper. Het was keer op keer zoeken naar een bar of café om onze dorst te lessen. Zorg beter zelf voor spijs en drank en dan zal je ongetwijfeld kunnen genieten van de vele mooie picknicklocaties onderweg die voor de liefhebbers zeker een meerwaarde zijn.
Zoek je de betekenis van de sterretjes?
Je vindt de uitleg bij de informatie over de fietsblog op de homepagina.
Elke stad op de route kan een startplaats zijn al is Wilhemshaven de meest voor de handliggende omwille van de bereikbaarheid en het horeca-aanbod. Ook reisorganisaties met een bagageservice kiezen doorgaans Wilhelmhaven als startplaats.
De naam van de voormalige kolonie “Amerika” in de wijk Heselerfeld heeft een eigen geschiedenis. Dit gebied was in de 19e eeuw nog niet ontwikkeld en kon alleen worden ontgonnen door de aanzienlijke inspanningen van de kolonisten die zich hier vestigden. Terwijl velen in die tijd naar Amerika moesten emigreren om de kost te verdienen, hadden de kolonisten die hier woonden hun “Amerika” in Heselerfeld.
Uit oude geschriften en mondelinge overlevering weten we het volgende over de oorsprong van het Friedeburgse “Rußland”. Meer dan 100 jaar geleden leefde er een arme boer in het gebied van de huidige wijk Rußland, die “Russe” werd genoemd vanwege zijn manier van leven en zijn ruwe houding. Volgens een ander verhaal was het land in de buurt bijzonder arm en moeilijk te bewerken. Heidevelden werden afgewisseld met ondoordringbaar struikgewas. Het land leek op de dorre en onbegaanbare gebieden in Rusland.
Het Oost-Friese stadje Berdum in Harlingerland is al sinds 1600 gedocumenteerd als molenplaats. In dat jaar stortte hier een molen in, gevolgd door een andere in 1623 die werd verwoest in de Dertigjarige Oorlog. In 1782 wordt voor het eerst de bouw van een “Hockmühle” gedocumenteerd. Deze werd in 1820 vervangen door de nieuwe constructie van de rietgedekte aarden hollander (Erdholländer of grondzeiler) met een kuil, een stabiliserende vleugelstaart aan de achterkant, die vandaag de dag nog steeds bestaat. De wieken van dit type windmolen reiken tot aan de grond. Ze zijn gemakkelijker te onderhouden omdat ze vanaf de grond beklommen kunnen worden, met als nadeel dat er vaker ongelukken kunnen gebeuren als de wieken draaien en er mensen binnen bereik zijn.
Enkel een betalende parking tijdens je verblijf, niet tijdens je reis. De betalende stationsparking op amper 200 meter is overdekt en zelfs goedkoper. Weinig fiets(klant)vriendelijk/begrip voor fietsers. Er wordt niet pro-actief voorgesteld om je parkeerplaats bij je terugkeer te reserveren. Kamers achteraan op de gang. Degelijke kamer voor één persoon. (Te) zachte matras. Prima tweepersoonskamer. Geen restaurant, geen airco. Enkel douche en toilet in de badkamer. Gratis water op de kamer. Geen minibar. Op wandelafstand van centrum; rustige ligging; geen nachtlawaai. Uitgebreid ontbijt.
Het hotel heeft twee hotelgebouwen op 100 meter van elkaar (de andere kant van het plein). Ruime tweepersoonskamer, ook met aparte bedden. Gratis flesje water op de kamer. Aparte en beveiligde fietsstalling. Met restaurant in hoofdgebouw. Enkel douche, toilet in de badkamer. Geen airco. Rustige ligging geen nachtlawaai. Ruim ontbijt in het hoofdgebouw.
Hotel met naastgelegen balkanrestaurant. Ruime kamer voor één persoon. Goed bed, badkamer met douche en wc. Geen airco. Gratis fles water op de kamer. Aparte beveiligde fietsgarage met oplaadpunten. Op wandelafstand van het centrum. Rustige ligging; geen nachtlawaai. Ruim ontbijt.
Geen aanrader. Te duur voor de aangeboden service en de minder interessante ligging. Harlesiel ligt wel aan de kust, maar heeft geen centrum. Hotel op wandelafstand van het strand. Ruime kamer met kleine verouderde badkamer en enkel douche en wc in de badkamer. Goed bed. Geen airco. Niet-beveiligde fietsenstalling met mogelijkheid om enkele fietsen te stallen in de wasgoedberging naast het hotel. Geen minibar, geen gratis water. Geen nachtlawaai. Redelijk ontbijt.