PLUSPUNTEN
- het charmante Dikkele tussen knooppunt 1 en 50
- het Provinciaal Natuureducatief Centrum De Kaaihoeve tussen knooppunten 57 en 54
- de weidse panorama’s
Fietsen door een idyllisch stukje Vlaamse Ardennen, in de streek van de brouwerij Contreras van het heerlijke bier Valeir. De Vlaamse Ardennen is de meest zuidelijke regio van Oost-Vlaanderen gekenmerkt door kleine charmante dorpjes, weidse panorama's, een kabbelende zwalmbeek en een prachtige Scheldearm.
Jaarlijks komen honderdduizenden fietsers naar deze regio om te fietsen en te proeven van België’s nationale trots, het bier. Op deze route zijn verschillende bierstops mogelijk, in eeuwenoude watermolens of unieke dorpscafés. Met overal lekkere bieren! Wil je er meerdere proeven? Kijk dan ook eens naar de logeermogelijkheden.
De fietsroute 'Winterfietsen in de Zwalmstreek' is dezelfde route die vroeger gekend was al 'De Zwalmroute' en is de vlakste van de vier fietsroutes in het kader van “Plan Bier” van de Vlaamse Ardennen. Wij fietsten de route op basis van het fietskaartje van Toerisme Oost-Vlaanderen dat je via deze blog kunt downloaden. Een korte route, lichtglooiend, die je eventueel met een wandeling in Klein Zwitserland, langs de Zwalmbeek, kunt uitbreiden. Met de fiets is de route makkelijk te bereiken vanuit Gent, via het jaagpad langs de Schelde. Ideaal voor e-bikes! Je start de Zwalmroute dan in Dikkelvenne bij knooppunt 47.
Als alternatief voor de voorgestelde startplaats bij de verlaten Ijzerkotmolen stel ik de nabijgelegen Terbiestmolen voor. Download ons GPX-bestand voor je GPS dan heb je naast de knooppunten er meteen enkele interessante plekjes bij.
Er is weinig horeca onderweg tenzij je van de route afwijkt. Er staan geen bordjes. Let dus goed op het fietskaartje of download ons gpx-bestand voor je fietsgps.
***** is een route die je ooit moet gereden hebben
**** is een route die een verplaatsing waard is
*** is een route die de moeite is als je in de buurt bent
** is een route die je kunt proberen maar wij hebben niet genoten
* is een route die je hier niet zal vinden
Waar het vroegere "Stapaf" volgens het fietskaartje de route bij de Ijzerkotmolen laat starten, geef ik de voorkeur aan de Terbiestmolen, Biestmolenstraat 18 te Nederzwalm. Deze startplaats is ook makkelijk te bereiken met de wagen via de N46 van Erpe-Mere (bij Aalst) naar Leupegem (bij Oudenaarde). De GPX van Genieten op 2 Wielen start bij deze startplaats. Je kan ook starten in Dikkelvenne als je uit de richting Gent via de E17 (afrit De Pinte) en de N60 komt. Kom je met de trein, dan is de aanbevolen startplaats het station van Munkzwalm.
In Zwalm werden belangrijke sporen gevonden uit de Gallo-Romeinse periode. Uit het Gallia Belgica van Julius Caesar weten we dat het gebied langs deze kant van de Schelde bevolkt werd door de Nerviërs. Zij controleerden een belangrijke handelsroute die van Boulogne naar Keulen liep. Langs de Schelde bevonden zich toen al een aantal overslagzones voor goederen, zoals hier, waar nu de Kaaihoeve staat.
In het begin van de 19de eeuw werd de Kaaihoeve gebouwd. Door de rechttrekking en verbreding van de Schelde in de 20ste eeuw werden de oude meanders afgesloten van de rivier en verloor De Kaaihoeve zijn overslagfunctie. In 1993 kreeg het gebouw een nieuwe bestemming als natuureducatief centrum van de provincie Oost-Vlaanderen. Hier kom je alles te weten over de fauna en flora van het bovenscheldebekken.
Het brouwersgelacht Contreras werd na WOI vooral rond Gavere bekend voor het Tonneke, een “Spéciale Belge” afgevuld op houten vaten. Contreras brak echter vooral door met het gamma Valeir, waar sinds 2007 een absoluut pareltje werd aan toegevoegd, de Valeir Extra. Deze telg van de familie Valeir kwam oorspronkelijk op de markt als ‘El Toro’ de bijnaam van flandrien Arthur Decabooter. Valeir Extra is een hoppige oranjekleurige Indian Pale Ale (IPA) van 6,5% met een sterk aroma van citrusvruchten en met nagisting op fles en vat. Bron: Plan Bier, Toerisme Oost-Vlaanderen en Brouwerij Contreras.
De weg werd voor de Tweede Wereldoorlog met kasseien in boogverband bestraat. De Lange Munte wordt geregeld opgenomen in het parcours van Vlaamse voorjaarsklassiekers voor wielrenners.
Aan de Lange Munte lag ook het vliegveld van Scheldewindeke tijdens de Eerste Wereldoorlog. De start-en landingsbanen lagen ten zuiden van de Lange Munte, links van de Munckbosstraat. Op de hoek met de dreef naar het Blauw Kasteel lag een gebetonneerd plein voor de loods “de Eiseren Halle” waarvan de betonnen funderingsrestanten nog steeds te zien zijn. Het vliegveld werd na de Eerste Wereldoorlog niet meer gebruikt, behalve dan op 21 mei 1940 door een bommenwerper die een crashlanding op het oude Duitse vliegveld moest maken.