Fietsroute fietsblog zeppelin Gontrode vliegveld

Fietsen langs het vliegveld van Gontrode

Startpunt: Melle-Gontrode, Oost-Vlaanderen, Kapellendries, vliegveld Gontrode

32 km
2.25 uur
vlak
lus
1 weetje

Situering

We bekijken de omgeving van Gent vanop de vaste grond en fietsen een groot deel langs de Gentse Schelde. Het verhaal van de zeppelin werd in 2015 opnieuw tot leven gebracht in Sint-Amandsberg en in Gontrode. In Gontrode werd de site van het voormalig vliegveld toegankelijk gemaakt voor het publiek. Een panoramatafel vertelt het vergeten verhaal in woord en beeld. Via een fiets- en wandellus langs de belangrijkste points of intrest kom je alles te weten over het vliegveld van Gontrode tijdens de Eerste Wereldoorlog en het ontplofte luchtschip boven Gent.

Bron: Toerisme Scheldeland, fietsen langs het vliegveld van Gontrode

Fietsroute fietsblog Goytrode zeppelin vliegveld panorama

Beoordeling

De route werd gecreëerd n.a.v. de 100ste verjaardag van de Groote Oorlog, als fietsroute 4 in dit thema. Ondertussen werd de naam gewijzigd, maar de route werd behouden.

Tenzij je heel sterk geïnteresseerd bent in zeppelins, oorlogsverhalen en oude vliegvelden is dit een fietsroute die je fietst als je in de buurt bent of de route wilt combineren met andere leuke activiteiten. Je kiest ook best je eigen startplaats in functie van je transportkeuze. Het fietsen zelf vereist geen bijzonder vaardigheden of een grote conditie.

***** is een route die je ooit moet gereden hebben
**** is een route die een verplaatsing waard is
*** is een route die de moeite is als je in de buurt bent
** is een route die je kunt proberen maar wij hebben niet genoten
* is een route die je hier niet zal vinden

Beleving:
Bereikbaarheid:
Veiligheid:
Parcours:
vlak
Stuurvaardigheid:
gemiddeld

Totaal:

PLUSPUNTEN

  • de nabijheid van het station Melle als alternatieve startplaats
  • de site en de geschiedenis van het vliegveld in Gontrode
  • de nabijheid van Gent
  • het Liedermeerspark met picknick mogelijkheid
  • het traject langs de Schelde van Gent tot Melle

MINPUNTEN

  • de keuze van het startpunt aan het vliegveld
  • weinig picknick banken hoewel er enkele geschikte picknick plaatsen op de route liggen
  • geen oplaadpunten voor electrische fietsen
Waar kun je starten

Waar kun je starten

Er bestaan op het internet enkele varianten van deze route. Onze bron is de website van
Toerisme Scheldeland. Deze route start aan de site van Het Vliegveld van Gontrode uit de Eerste Wereldoorlog. Je kan je wagen kwijt op de kleine parking van de site. Wij geven de voorkeur om te starten op het Dorpsplein van Melle dat op het einde van de fietslus ligt tussen knooppunt 22 en 17 aan het station. De route volgt de fietsknooppunten.

Treinstation
Het treinstation van Melle ligt op de route aan het knooppunt 17. Verlaat het station langs de kant 'centrum'. Zoek knooppunt 17 op het kruispunt van de Eikerwegel met het Gemeenteplein. Neem de Eikerwegel en volg knooppunt 74.
Parkeergelegenheid
Je kan je wagen kwijt op de kleine parking van de site van het vliegveld maar verder is daar geen enkele faciliteit aanwezig. Waarom dus niet parkeren in Merelbeke (bij Gent), in Melle aan het station of aan de kerk, aan de Ghelamco-arena van AA Gent. De waypoints staan in het gpx bestand.

Op zoek naar een vlieghaven voor zeppelins

Wij geven de voorkeur om te starten op het Dorpsplein van Melle dat op het einde van de fietslus ligt tussen de knooppunten 22 en 17.  Er is parkeergelegenheid en je vindt hier ook enkele horecazaken. Altijd leuk, want je kan dan vóór of na de rit iets drinken en zelfs een pannenkoek of een wafel eten.  We fietsen langs rustige wegen in het voorstedelijk gebied van Gent. Dat is te merken aan de concentratie van spoorlijnen waar we langs of over fietsen en de autostrade E40 die we via een bruggetje kruisen. Na 5km komen we aan de Sint-Bavokerk van Gontrode. Wat verder aan knooppunt 77 staan we voor het uitgestrekte gebied van de Lembergse kouter op het hoogste punt van de streek, op 33m hoogte. Voor de Duitsers was deze plek de ideale uitvalsbasis om de Britse hoofdstad aan te vallen en dus bouwden ze hier in 1914-1915 een vlieghaven voor zeppelins. Het is wat zoeken tussen het struikgewas naar de panoramatafel die ons het verhaal vertelt van de Duitse Zeppelin en bovenop een oude gerestaureerde bunker staat. Twee bunkers zijn vandaag de enig overgebleven stille getuigen van de hier ooit imposante aanwezigheid van de Duitse bezetter.

Het vliegveld van Gontrode

“Tijdens de nacht van 6 op 7 juni 1915 stort een brandende zeppelin neer tussen het klooster van de zusters Onze-Lieve-Vrouw-Visitatie en de Sint-Amanduskerk van Sint-Amandsberg. De oorzaak van het ongeluk is onbekend. Er wordt schade veroorzaakt aan het Groot-Begijnhof, het klooster en aan de kerk. Er vallen dodelijke slachtoffers en gewonden in het Begijnhof en het klooster. De loftrompet wordt gestoken over de plaatselijke en Duitse geneesheren die de gewonden de eerste zorgen toedienen en over de Gentse brandweer die door snel ingrijpen erger kan voorkomen.”

Dit was de verslaggeving in de kranten van 8 juni 1915. De bevolking van Sint-Amandsberg wist nochtans heel goed wat er aan de hand was. De Britse piloot Reginald Warneford was er in geslaagd de Duitse zeppelin LZ37 neer te halen. De zeppelin was wegens technische problemen op weg naar de vliegbasis van Gontrode.

In de kouters van Gontrode en Lemberge werd in het voorjaar van 1915 een reusachtige luchtschipbasis opgetrokken door het Duitse leger. Duitse soldaten bouwden een gigantische hal geschikt voor het aanmeren van een zeppelin. Later stegen vanaf deze vliegbasis ook Gotha IV-vliegtuigen op. Zowel de zeppelins als de Gotha’s werden ingezet om bombardementen uit te voeren op Groot-Brittannië. Het luchtschip dat de grootste rol speelde in de luchtvaartgeschiedenis boven Gent en omstreken was de zeppelin LZ37.

 

Fietsroute fietsblog Goytrode zeppelin vliegveld panorama
Fietsroute fietsblog Goytrode zeppelin vliegveld panorama infopaneel
Fietsroute fietsblog Goytrode zeppelin vliegveld panorama kunst
Fietsroute fietsblog Goytrode zeppelin vliegveld panorama erfgoed
historisch historisch

Ervaren hoe de stad met de rand omgaat

Door de smalle weggetjes zoals de Jezuïtenwegel en onverharde stroken is het wat oppassen voor de minder stuurvaardige fietsers tussen de knooppunten 79 en 99.  We fietsen richting Merelbeke en komen aan het kerkplein in het centrum uit bij de Sint-Pieters-Bandenkerk. Deze kerk verving in 1874 de oude dorpskerk. Wie honger of dorst heeft en graag een terrasje opzoekt kan hier in het centrum een pauze houden. De plaats van de voormalige kerk uit de 10de-11deeeuw ligt buiten het centrum net voor het knooppunt 99.  De kerk is volledig verdwenen, maar de contouren ervan zijn opnieuw zichtbaar gemaakt met een levende haag. Een informatiepaneel vertelt ons het verhaal van de “Kerkhoek”.  Hier kan je op een bank genieten van de stilte, maar een picknick-tafel staat er niet.

We komen aan knooppunt 99 en bevinden ons in de vallei van de Bovenschelde. Aan de loop van de Schelde is hier wat “geprutst” en dat merk je al bij het oversteken van twee opeenvolgende bruggen. Eerst rijden we over de oude scheldearm (tijarm) en vervolgens over het Scheldekanaal. Het Scheldekanaal is een rechttrekking tussen twee meanders, die wat verderop de ringvaart rond Gent kruist. Over de ringvaart werd een tuibrug geplaatst met aan apart fietspad dat ons naar de oever brengt. Maar onze aandacht gaat volledig naar het imposante voetbalstadion van AA Gent, de Ghelamco-arena.

We rijden hier op de grens tussen Gent en Merelbeke want eenmaal terug op de rechteroever van de Schelde rijden we eerst langs de haven van “Yachting Merelbeke”, sinds 1992 een jachthaven voor pleziervaartuigen en wat verderop langs het Merelbeekse Liedermeerspark. Het park rond de vijver is 25ha groot. Je kan hier picknicken of in ’t Chaletje een koffie met gebak bestellen.

Wij zetten onze fietstocht verder langs de boorden van de Schelde die ons zonder veel moeite door de rand van Gent loodst en ons laat zien hoe de stad met deze rand omgaat. Waar hier vroeger veel industrie te vinden was, zijn de oude industriegebouwen gerenoveerd tot mooie loftappartementen zoals op het Cotton Island of sociale en bescheiden woningen met veel groen en open ruimte zoals in het Arbedpark. Tussen Cotton Island en het Arbedpark komen we langs de  stuw en de schutsluis van Gentbrugge die de grens vormt tussen de Bovenschelde en de Zeeschelde.  De sluis werd tot 1974 gebruikt voor de schepen die vanuit Gent geschut of versast werden naar de Zeeschelde.

Wij steken wat verderop de brug in Gentbrugge over en rijden nu 8 kilometer op het autovrije jaagpad van de linkeroever van de Schelde. De Schelde staat hier in open verbinding met de zee en ondergaat daarvan enige invloed met een verschil tussen eb en vloed van ongeveer 2 meter. Bij laag water is de Zeeschelde tot de aansluiting van de ringvaart in Melle door de toenemende verzanding nog maar een klein beekje. Eens voorbij deze aansluiting met de ringvaart rijden we in Melle over de brug en zijn terug op het Dorpsplein waar we nog genieten van een goed glas bier in het supporterscafé en de ouderlijke woning van profrenner Laurens De Vreese, “Melle Rose Place”.

PRAKTISCH

  • 't Chaletje in Merelbeke is gesloten op maandag en dinsdag
  • Den Barbier in Melle is gesloten op zondag en maandag
  • Melle Rose Place in Melle is gesloten op dinsdag
  • Logeren kan je in Gentbrugge in B&B Selemo of in Wetteren in B&B Close2Ghent

FOTOGALERIJ

deel deze fietsroute