Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle

Dijlevalleiroute

Startpunt: Kessel-Lo (Leuven), Hageland, Provincie Vlaams-Brabant, Provinciedomein (parking 3), Holsbeeksesteenweg 55

68 km
4 uur
vlak
lus
1 weetje

Situering

Fiets van Leuven naar Mechelen en terug, steeds langs het water.

Langs het kanaal Leuven-Dijle dat zich als een rechte waterweg uitstrekt tussen de twee kunststeden aan de Dijle. Het autovrije jaagpad is een vlakke fietsweg langs sluizen en terrasjes.

Op de terugweg volgen we de bochtige Dijle zelf door het verrassend groene Dijlelandschap; komen we voorbij het geboortehuis van Pater Damiaan in Ninde en de rockweide van Werchter.

Een bezoek aan de kunststeden zelf is een optionele aanrader.

Bron: Toerisme Vlaams-Brabant, Dijlevalleiroute

Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute

Beoordeling

Ik heb de route uitgetest met de Ellio e-bike (zie mijn review bij de nieuwsberichten van deze blog). De route is immers langer dan de gemiddelde fietsroute. Wat sneller fietsen met de Ellio e-bike op enkele lange en eentonige stukken liet me toe onderweg wat tijd te nemen voor een terrasje en (enkel mogelijk op zaterdag en zondag) een bezoek aan het Damiaanmuseum te plannen. De route is makkelijk te fietsen en als je wilt kan je ze zelfs een stuk inkorten. De steden Leuven en Mechelen zijn super goed bereikbaar. Een keuze maken tussen beide om te starten en misschien ook te bezoeken, is de moeilijkste keuze.

Voor wie zeer graag fietst langs het water is dit wellicht een 5*-route. Voor mij biedt vooral het traject langs het Dijlekanaal wat te weinig afwisseling. Een pauze bij het Café Maritime langs het kanaal is bijna een must. Anderzijds is de meanderende Dijle van een weinig geziene schoonheid.

Beleving:
Bereikbaarheid:
Veiligheid:
Parcours:
vlak
Stuurvaardigheid:
makkelijk

Totaal:

PLUSPUNTEN

  • De nabijheid van de steden Leuven en Mechelen
  • De meanderende Dijle
  • Het dorpje Werchter

MINPUNTEN

  • De afstand van de volledige route (68km) kan voor sommige fietsers iets te ver zijn
Waar kun je starten

Waar kun je starten

Het routeschema van Toerisme Vlaams-Brabant voorziet twee startplaatsen. Het Provinciedomein in Kessel-Lo of het Provinciaal Sport- en Recreatiedomein De Nekker in Mechelen. Uiteraard kan je ook snel aansluiten op de route vanuit het centrum van de twee cultuursteden, Mechelen en Leuven.

Treinstation
Zowel Leuven als Mechelen zijn met de trein zeer goed bereikbaar. Beide stations liggen op zeer korte afstand van de route.
Parkeergelegenheid
Parkeren kan op één van beide provinciale domeinen of uiteraard op één van de vele stadsparkings van Leuven of Mechelen.

Het hoofd leegmaken langs het kanaal

Ik koos voor de wagen en een start in Kessel-Lo bij Leuven. Over de spoorlijn zien we al meteen de werelberoemde brouwerij staan van Stella Artois. Hier begint mijn pad langs het kanaal Leuven-Dijle. Meer dan 25 kilometer. Tijd om het hoofd leeg te maken en rondom me heen te kijken. En de e-bike eens goed uit te proberen. Jammer dat er op deze afstand zo weinig pauzeplekjes zijn. Weinig horeca en amper een picknick bank. Wel veel mooie plekjes om een foto te maken.

Het sashuis van Tildonk aan de Sussenhoek dateert van omstreeks 1750. De 5 sluizen op het kanaal zijn van het type ‘buiksas’, zo genoemd naar de halfronde uitsparingen in de wanden. De muren van de 18e-eeuwse sluizen zijn bijna overal nog volledig authentiek. Oorspronkelijk werd het sashuis ingericht als hotel-restaurant Café Maritime. Vandaag is het de ideale plek om hier enkele streekproducten te proeven.

Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijlekanaal Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Café Maritime, Dijlekanaal, Sussenhoek, Tildonk

Een biechtstoel buiten de kerk

Kampenhout-Sas heeft een mooie picknickplaats, op de rand van het Liesbethbos. Bij Hofstadebrug (N267) ben ik aan knooppunt 54 en kan de route 12km ingekort worden door dezelfde oever van het kanaal te blijven volgen tot knooppunt 58. De verkorte route gaat dan rond de dierentuin van Planckendael tot knooppunt 64.

Ik steek het kanaal wél over en rij verder, de volledige route tot Mechelen. Ik mag al eens proeven van de stadsdrukte wanneer ik bij de spoorlijn kom, maar het kanaal blijf ik trouw volgen tot bij de kerk van Battel. Hier staat de Biechtstoel buiten. Veel volk op het terras en bijna allemaal met een ‘kelk’ om te ledigen. Dit is de plek waar ik het kanaal verlaat en op zoek ga naar de Dijle …. in Mechelen.

Ten zuidoosten van Mechelen splitst de Dijle zich in twee armen: de Binnendijle, die de oorspronkelijke Dijlebedding is die door het stadscentrum loopt en de Afleidingsdijle, die in 1904 gegraven werd om het overtollige rivierwater rond de stad te leiden. Ten noordwesten van de stad vloeit deze rivierarm weer samen met de Binnendijle. Ik benader de stad vanuit het noordwesten en vanonder de verkeerswisselaar van de E19.

Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijlekanaal, Sas Kampenhout Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijlekanaal, Mechelen Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijlekanaal, Mechelen, Biechtstoel, Battel Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle, Mechelen

Mechelen, dé fietsstad van 2022

De Dijle was en is nog steeds een levensader voor de stad. De rivier was eeuwenlang de snelweg waarop goederen van heel Europa naar de stad werden vervoerd. Nu brengt de rivier vooral rust in de stad. Misschien had ik beter een kamer geboekt om wat meer tijd te hebben voor de mooie stad Mechelen. De stad kan je ook per fiets bezoeken, samen met De Fietsgids.

Voorbij Mechelen kronkelt de Dijle zich door het landschap en dat geeft bijzonder mooie en weidse vergezichten op de omgeving. Veel natuur en weinig horeca en dus ben je best voorbereid. Bij Rijmenam wissel ik van oever. Aan de overkant staat nog een brughuisje. Het is een woning die in 1786 gebouwd werd als brugwachterswoning. De enige uit de Oostenrijkse periode die nog te vinden is langs de Dijle.

Tot Werchter meandert de Dijle fel en dat levert bijzonder mooie prentjes op. Voor mij is dit het mooiste stukje van de route.

De Fietsgids, Mechelen Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle, Rijmenam, brugwachterswoning Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle

Pater Damiaan

Jozef De Veuster, beter bekend als Pater Damiaan en bijgenaamd ‘De apostel der melaatsen’, was van 1873 tot aan zijn dood in april 1889 missionaris op het eiland Molokai waar hij als priester de begeleiding en verzorging op zich nam van een aldaar gevestigde leprakolonie.

Meer over het leven van Pater Damiaan >

Fietsroute, fietsblog, balenbergroute, Damiaanmuseum, Tremelo, Ninde
Fietsroute, fietsblog, balenbergroute, Damiaanmuseum, Tremelo, Ninde
cultuur cultuur

Rustieke brugjes over de Dijle

De ‘Oude Hansbrug’ die Keerbergen met Haacht verbindt, is een getrouwe kopie van een gietijzeren brug uit 1893. Aan de andere kant van het fietspad merk ik de restanten van de antitankgracht (de KW linie) die tussen september 1939 en mei 1940 werd gebouwd als versperring tegen Duitse tanks. Hier in Haacht werd de gracht versterkt met een betonnen muur om Haacht te vrijwaren bij een overstroming van het ter verdediging kunstmatig gecreëerd overstromingsbied. Een slag bij deze KW linie werd er nooit geleverd.

Bij Ninde kom ik bij de ‘Damiaanbrug’ en dit betekent dat aan de overkant van de brug het geboortehuis van Pater Damiaan ligt. Ik fiets de brug over en 600 meter verder staat het geboortehuis dat omgebouwd werd tot een museum.

Bij de ‘Hanewijkbrug’ word ik de Dijle overgestuurd want aan de overzijde ligt Werchter, bij de monding van de Demer in de Dijle. Voor muziekminnend Vlaanderen is Werchter de plek van de beroemde rockfestivals. Ik verkies dit ommetje via de Demermonding niet te maken en blijf bij de Dijle. Dit stukje van Ninde tot Werchter fietste ik al eerder met de Balenbergroute (zie bij de andere fietsroutes). Werchter is vooral een aanrader als je dorst hebt en graag een terrasje wilt doen onder de kerktoren.

Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle, Oude Hansbrug Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle, Haacht, antitankgracht, KW linie Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle, Ninde, Damiaanbrug Fietsroute, fietsblog, balenbergroute, Damiaanbrug, Tremelo, Ninde, Dijle Fietsroute, fietsblog, balenbergroute, Dijle, Dijlemeander Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle, Werchter Fietsroute, fietsblog, Dijle, Werchter, Hanewijkbrug Fietsroute, fietsblog, Dijle, Werchter, Sint-Jan-de-Doperkerk

De Molen Van Doren

Vanaf Werchter ligt de Dijle wat verder van het fietspad en fiets ik in de vallei vooral door akkerland. Het verhaal van de rivier wordt in Rotselaar even onderbroken door dat van de watermolen. De watermolen van Rotselaar of de Molen Van Doren wordt voor het eerst vermeld in 1217. Gedurende de Reformatie-oorlogen werd de molen vernield, maar in 1664 door de Hertog Van Croÿ herbouwd. De molen was in die tijd de op twee na grootste molen van de Nederlanden. Na de aanleg van het Kanaal Leuven-Dijle werd de molen voorzien van graan door paarden. Hiervoor werd in 1777 de molen uitgebreid met stallen. Gedurende de daaropvolgende jaren werd er vaak verbouwd en werden schuren bijgebouwd. Uiteindelijk stopte de molen in 1968 met werken vanwege de grote concurrentie van industriële maalderijen. De molen werd vanaf 1973 ook niet meer bewoond en raakte in verval. Uiteindelijk kreeg op 22 juni 1983 de molen bescherming als industrieel archeologisch monument. Vandaag wonen opnieuw mensen in het gebouw en produceert het waterrad groene stroom.

Bij Wijgmaal kom ik opnieuw in de buurt van Leuven en dat is ook te zien aan de toenemende lintbebouwing. Ben je in Mechelen vertrokken dan kan je bij Wijmaal je route 10,5km korter maken. Fiets dan rond of door het centrum naar Wijgmaalbrug en keer bij knooppunt 31 terug naar Mechelen. Ik fiets nog wat verder want mijn route eindigt in Leuven.

Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle, Molen Van Doren Fietsroute, fietsblog, review, fietsverslag, Dijlevalleiroute, Dijle

PRAKTISCH

  • Café Maritime langs het kanaal is tijdens de zomerperiode, van begin april tot begin oktober, alle dagen open vanaf 11.30 uur, zondag vanaf 10 uur. Tijdens de winterperiode zijn ze enkel geopend op zondag vanaf 10 uur tot zonsondergang
  • Café De Brousse aan Tildonk-Brug is open vanaf 12u en gesloten op maandag en dinsdag
  • Bezoek Mechelen op de fiets met de Fietsgids
  • Damiaanmuseum in Ninde is enkel open op zaterdag en zondag
  • Logeren kan je in Leuven of Mechelen, maar ook onderweg. In Hofstade in B&B Aquarand. In Werchter in B&B De Hanewijkhoeve. In Muizen in B&B Lithium Zen. In Ninde in B&B Pony's en Pistolets. In Battel in Hobbit Hotel. In Leuven in Hotel De Pastorij.

FOTOGALERIJ

deel deze fietsroute