PLUSPUNTEN
- het Zeebos in Blankenberge
- Lissewege, een wit, schilderachtig polderdorpje met mooie horecazaken
- de Brugse stadsvesten
- langs het Fort van Beieren
- het Admiraal Keyesplein, een mooi voorbeeld van de tuinwijkgedachte
- fietsen langs kanalen
Van de Belgische Kust naar het Brugse Ommeland fiets je in een lus rond de haven van Zeebrugge, door het polderdorpje Lissewege, rond het centrum van Brugge.
Je fietst langs het Boudewijnkanaal en het Leopoldkanaal tot de dokken van de Zeehaven. Je kan het lossen en laden van grote containerschepen gadeslaan of luisteren naar het gekweel van de vogels in het Zeebos.
Een fietsroute vol afwisseling.
Bron: Genieten aan het water in Vlaanderen, uitg. Lannoo (D2017/45/460)
Zeebrugge is met de trein bereikbaar. Je kan ook de trein tot Blankenberge nemen. Of starten in Brugge. Met de auto brengt de soms drukke autosnelweg je tot dichtbij je startplaats. De route verkent de oostkust en dat merk je want alle aspecten van de oostkust worden aangedaan. Besef dat je voortdurend in de omgeving van een wereldhaven fietst en het toeristische Brugge rondrijdt. Een zeer gevarieerd parcours, soms met veel kruispunten. Oppassen dus. Een goede stuurvaardigheid is vereist.
Zoek je de betekenis van de sterretjes? Je vindt de uitleg bij de informatie over de fietsblog op de homepagina.
De uitgewerkte route start in Zeebrugge-Dorp aan de Sint-Donaaskerk. Je kan ook starten in Blankenberge, Brugge, Heist of Lissewege. In Lissewege volg je achter de kerk de Oude Pastorieweg tot knooppunt 5. Start je in Blankenberge dan rij je van knooppunt 76 aan het station naar knooppunt 33. Start je in Brugge, steek dan het Stationsplein en de Begijnevest (de ringlaan) over. Volg de bordjes naar knooppunt 5. Start je in Heist, rij dan van het Stationsplein westwaarts via de Koudekerkelaan de Heistlaan over, de autoparking op tot je bij het fietspad bent dat je rechts volgt naar knooppunt 36. De route volgt de fietsknooppunten.
Of reserveer één of meer nachten in het Velotel. Het hotel ligt op de fietsroute, vlakbij knooppunt 31, uiteraard een ideale startplaats voor deze fietsroute.
In 2015 is het Landgoed Ter Doest gestart met een kweekprogramma voor het West-Vlaams Rood runderras dat in de vergetelheid dreigde te verdwijnen. Het Belgisch rood rund of het West-Vlaams rood ras heeft een lange geschiedenis. Het rood ras van West-Vlaanderen bestaat vermoedelijk reeds meer dan 500 jaar.
Het centrum van de teelt lag in de driehoek Cassel-Watou-Hazebrouck. Het ras raakte verspreid over de hele provincie West-Vlaanderen. Het gemengd ras beschikt over een uitstekende vleeskwaliteit. Enkel het vlees van vrouwelijke dieren ouder dan 4 jaar opgenomen in het stamboek komt in aanmerking voor erkenning als streekproduct. Bron: Streekproduct.be.
De Brugse stadsvesten kwamen tot stand tijdens de tweede stadsuitbreiding (1297-1300) rond de historische binnenstad. De nieuwe versterking, oorspronkelijk met een dubbele gracht en een aarden wal met een houten palissade, volgt grosso modo het eivormige tracé van de eerste omwalling. Aanvankelijk wordt de middeleeuwse omwalling afgegrendeld door negen poorten, waarvan er vijf dienst doen als vooruitgeschoven posten van die van de eerste omwalling. Omstreeks 1328 worden ze afgebroken, na de nederlaag tijdens de conflicten met Frankrijk in 1305. Later zullen er in Brugge Zuid van de vroegere vier, twee poorten worden herbouwd: de Gentpoort in 1361-1363 en de Smedenpoort in 1367-1368 en gedeeltelijk in 1615.
Op de tweede omwalling worden, zoals ook elders gebruikelijk, verschillende windmolens opgericht. Naar verluidt waren er voor de hele stad steeds een 25- tot 30-tal molens boven op de vesten in werking. In 1782 werd beslist om de stadswallen, die toen geen strategische functie meer hadden, te ontmantelen. Bij het begin van de 19de eeuw werden de eerste schuchtere pogingen ondernomen om de vesten in te richten als wandelweg. Aan de druk om de stadsvesten af te graven en om te vormen tot boulevards werd weerstaan. De doorzetting van het plantsoeneringsidee viel nagenoeg samen met het systematisch verwijderen van de windmolens op de stadsvesten die door de opkomst van de stoommaalderijen stilaan overbodig werden. Bron: Onroerend Erfgoed.be.